Recensie: Mariëtte Middelbeek - Gestrand

Auteur: Mariëtte Middelbeek
Titel: Gestrand
ISBN: 978 94 606 8175 2
Uitgever: Marmer

Met dank aan uitgeverij Marmer voor het toezenden van een recensie-exemplaar!

Waardering: ★★★☆☆

Een van de dingen waar Laura na haar scheiding het meest tegenop ziet, is om als single moeder op vakantie te gaan. Maar haar zoontjes Rick en Tim zien zo'n Turks all-inclusive resort wel zitten en Laura besluit te boeken.
Na een onverwachte tussenlanding met verplichte overnachting in Istanbul, komen ze aan in Antalya. Rick en Tim hebben het enorm naar hun zin en ook Laura begint langzamerhand te ontspannen. Dat verandert als een van de andere gasten avances maakt. Laura moet niets hebben van getrouwde mannen die hun vrouw bedriegen. Of doet ze zichzelf daarmee tekort?

Laura is een gescheiden moeder met twee zoons. Ze ziet erg op tegen de zomer, om met haar jongens alleen op vakantie te gaan. Wat zullen mensen wel niet denken, van zo'n vrouw helemaal alleen. Maar voor haar jongens zet ze haar angst en schroom opzij en boekt ze een all-inclusive vakantie in Turkije.

De reis loopt niet helemaal voorspoedig, en ze moeten een onverwachte tussenlanding maken in Istanbul. Het duurt allemaal erg lang, en uiteindelijk moeten ze er zelfs overnachten. Tijdens deze tussenlanding leert ze andere Nederlanders kennen, onder andere Arjen, Anne en Nikki. Nikki raakt al snel bevriend met haar zoons en toevalligerwijs blijken ze in Antalya in hetzelfde hotel te zitten, waardoor ze elkaar nog vaker tegen het lijf zullen lopen.

Eenmaal in Antalya aangekomen genieten de jongens volop, en ook Laura durft toe te geven dat het toch eigenlijk best wel lekker is, zo'n vakantie. Maar als ze dan voor de tweede keer deze vakantie ergens strand, en Arjen op dat moment ook nog eens schaamteloos met haar probeert te flirten, is toch wel de maat vol. Zelf bedrogen door haar ex-man, is dit een oud zeer wat aangewakkerd wordt en ze heeft zich dan ook plechtig voorgenomen om nooit maar dan ook nooit die andere vrouw te zijn. Maar is alles wel zoals het lijkt?

'Gestrand' is een kort en luchtig vakantie verhaal waar je in een verhaal door heen lijst. De lengte is prima, en het is fijn dat Mariëtte Middelbeek de pagina's niet probeert te vullen met nog meer onnodige informatie. Alles wat nodig is om het verhaal te laten lopen, staat erin.

Laura is een sympathiek hoofdpersonage dat worstelt met de nieuwe stappen die zij moet nemen nu zij een alleenstaande moeder is. Maar ze wil niet dat haar jongens eronder lijden, en zet dan ook haar eigen zorgen opzij om hen een leuke vakantie te bezorgen. In gedachten mocht ik haar meteen.

Zodra Arjen in het boek in beeld komt, voel je al meteen een lichte spanning in het verhaal komen. Je weet dan ook meteen dat daar de focus op zal liggen. Naarmate het verhaal vordert, is het niet zo'n grote verrassing hoe het af zal lopen, maar dat maakt het niet minder prettig om verder te lezen. Het verhaal leest vlot en je wilt toch graag tot de laatste bladzijde om nou precies te weten hoe de vakantie afloopt. Jammer dat de zomervakantie er alweer op zit, want dit is een prima boek voor een dagje aan het strand.

Follow on Bloglovin

1 opmerking:

1. Hoi,