Recensie: Jeremy Massey - De laatste vier dagen van Paddy Buckley

Auteur: Jeremy Massey
Titel: De laatste vier dagen van Paddy Buckley
ISBN: 978 94 9203 719 0
Uitgever: Brandt
Recensie-exemplaar via Not Just Any Book

Waardering: ★★

Weduwnaar Paddy Buckley werkt al jaren voor Gallagher's, een gerenommeerde uitvaartonderneming in Dublin. Na een gedenkwaardig amoureuze ontmoeting met een cliënte rijdt hij 's nachts met zijn auto een overstekende voetganger aan. Als hij bij de man neerknielt om hem bij te staan, herkent hij hem. Het slachtoffer is Donal Cullen, de broer van de beruchtste maffiabaas van Dublin. Donal is dood.

De volgende ochtend belt de familie van Donal de uitvaartonderneming met het verzoek diens begrafenis te regelen. Tot zijn ontzetting krijgt Paddy de opdracht langs te gaan bij de maffiabaas Vincent Cullen en zijn bende. Vincent is niet alleen intens bedroefd, maar ook witheet van woede: als hij degene vindt die zijn broer heeft aangereden, zo verzekert hij Paddy, heeft dienst laatste uur geslagen.

In dit boek maken we kennis met Paddy Buckley, een weduwnaar die sinds de dood van zijn zwangere vrouw twee jaar geleden nooit meer helemaal de oude is geworden. Hij werkt dag en nacht om aan zijn verdriet te ontlopen. Paddy werkt als uitvaartondernemer, en vanuit deze positie maakt hij in een paar dagen tijd opeens een reeks uiterst bizarre situaties mee die tot de grootste consequenties zullen lijden. Dit gaat zelfs zover, dat het maar op een punt kan uitkomen: dat de uitvaartondernemer, zo vaak geconfronteerd met de dood, nu opeens zélf de dood in de ogen zal moeten kijken.

Al in het begin van het boek weet Jeremy Massey de nieuwsgierigheid van de lezer te wekken. "Totdat een samenloop van omstandigheden zulke bizarre, onwerkelijke en levensgevaarlijke proporties aannam dat het maar op één manier kon eindigen: met mijn dood." Het doet je toch echt afvragen wat er gebeurd kan zijn in het leven van Paddy dat tot een dergelijk resultaat zal eindigen.

Vervolgens volg je bijna minutieus de vier laatste dagen van Jeremy Massey, waarin inderdaad een serie van onwerkelijke gebeurtenissen plaatsvindt. Duidelijk allemaal een beetje overdreven en aangedikt, en niet iets wat je waarschijnlijk zomaar in het dagelijks leven zou meemaken. Er gebeurt te veel in een te kort tijdsbestek om het echt geloofwaardig te maken. Maar het is dan ook wel een verhaal met een donker randje zwarte humor.

Het verhaal leest vlot weg en hoewel het al snel duidelijk is en welke richting het verhaal ongeveer zal gaan lopen, blijft de spanning er toch tot op het einde goed in en wil je wel graag weten hoe het nou precies zal aflopen en hoe het einde er voor Paddy uit zal zien. Jeremy Massey weet de vaart er dus goed in te houden, en aan de details in het verhaal kun je ook wel merken dat hij weet waar hij over schrijft doordat hij zelf jaren als uitvaartondernemer heeft gewerkt.

Jeremy Massey zet een verhaal met humor neer, maar soms naar mijn idee iets te aangedikt. 'De laatste vier dagen van Paddy Buckley' is een prima verhaal om tussendoor te lezen, maar ook niet meer dan dat.