donderdag 7 augustus 2014

Recensie: Marelle Boersma - Nobody

Auteur: Marelle Boersma
Titel: Nobody
ISBN: 978 94 610 9118 5
Uitgeverij: De Crime Compagnie, 2014

Vivian maakt zich zorgen over een van haar HAVO-leerlingen. De 17-jarige Lynn is afwezig en stil tijdens de lessen en lijkt zich meer en meer terug te trekken. Vivian vermoedt dat het meisje misbruikt wordt, maar Lynn laat niets los. Wanneer ze uiteindelijk achter de gruwelijke waarheid komt, is die erger dan ze ooit had kunnen bedenken...

Nobody wordt vertelt vanuit twee personages. In de eerste plaats maak je kennis met Vivian, een betrokken docente op een middelbare school. Ze maakt zich zorgen om Lynn, een van haar leerlingen, en de signalen die zij uitzendt, maar echt duidelijkheid krijgt ze niet als ze probeert om contact met Lynn te maken. Toch is ze vastbesloten om Lynn te helpen.

Na enkele hoofdstukken maakt het verhaal de omschakeling naar Martin Meidam. Hij behoort tot een exclusief ELIT-genootschap waarbinnen hij al snel in aanzien stijgt. ELIT is een groep waarin de leden leren om zichzelf centraal te stellen. Hun credo is dan ook: het gaat om ik en niemand anders. Zonden maken je gelukkig dus je moet ze zien als een lust voor je eigen leven... Het leven wat hij via deze eliteclub kan leiden ziet Meidam als enige oplossing om te dealen met het verdriet en verlies waarmee hij worstelt. Beetje bij beetje merk je dat deze ELIT-club zeker geen alledaagse club is, en dat hier bizarre praktijken gaande zijn.

Tussen deze twee personages door volgen nog korte intermezzo's vanuit iemand die duidelijk het slachtoffer is van iets lugubers. "Soms blijf ik herhalen wie ik ben. Ik ben Niemand. Ik hoor nergens bij."

Door deze wisselingen tussen Vivian, Meidam en "Nobody" wordt het verhaal steeds van verschillende kanten belicht en wordt je steeds dieper het verhaal binnengezogen. Beetje bij beetje dringt het tot je door wat er nu eigenlijk aan de hand is. De problemen stapelen zich op en de misstanden die aan het licht komen worden met de minuut gruwelijker.

Als je jezelf vervolgens bedenkt dat het geheel gebaseerd is op waargebeurde feiten, moet je vooral nog een keer extra slikken. Het gaat je voorstellingsvermogen te buiten dat dit soort gruwelijke excessen echt gebeuren. Het is fantastisch hoe Marelle Boersma misstanden op zo'n pakkende manier aan de kaak weet te stellen en je ogen opent voor zaken zoals dit. De vlotte schrijfstijl en de spannende opbouw van het verhaal maken het zo dat je niet anders kunt dan doorgaan totdat je de laatste pagina hebt omgeslagen. Een vreselijk en verontrustend verhaal dat vertelt moet worden. Boersma doet dit op een meeslepende manier.

"Als er weinig bewijzen zijn, is het dan niet waar?
Om het te stoppen, moeten we het geloven."

Follow on Bloglovin