maandag 15 september 2014

Recensie: Lucy Clarke - Ademhalen

In 2013 maakte Lucy Clarke haar debuut met het spannende Nachtzwemmen. Dit boek mocht ik toentertijd recenseren voor Banger Sisters, je leest mijn recensie hier. Na het succes van Nachtzwemmen was ik erg benieuwd geworden naar dit nieuwe boek van Clarke, dat onlangs is uitgebracht. Hieronder mijn recensie, met dank aan A.W. Bruna Uitgevers voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar.

Auteur: Lucy Clarke
Titel: Ademhalen
ISBN: 978 94 005 0177 5
Uitgever: A.W. Bruna Uitgevers, 2014
Waardering: ★★★★☆

Ze zijn pas twee jaar samen als Jackson door een fataal ongeluk uit Eva's leven wordt gerukt. Om meer over zijn verleden te weten te komen en zijn familie voor het eerst te ontmoeten, reist zij af naar Australiƫ. Saul, Jacksons broer, lijkt Eva in het begin liever weer snel te zien vertrekken. Toch groeien ze in hun gezamenlijke verdriet en boosheid naar elkaar toe. Hij leert Eva duiken, waardoor ze alle ellende van zich af kan zetten. Tegelijkertijd begint het beeld dat Eva van haar man had, langzaam af te brokkelen omdat ze achter steeds meer leugens komt die hij haar heeft verteld. Wie was de man met wie ze getrouwd was? En waarom zou hij haar dat aandoen?

Het leven van Eva staat op haar kop als haar man Jackson door een tragisch ongeval uit haar leven verdwijnt. Ze blijft met veel vragen achter en om haar man en zijn verleden beter te leren kennen besluit ze af te reizen naar AustraliĆ«, waar Jackson vandaag komt en zijn familie en vrienden wonen. Maar als ze daar aankomt, wordt ze niet met open armen ontvangen en al snel blijkt dat haar hele leven gebaseerd is op leugens en bedrog. Ze wordt steeds verder verwijderd van de Jackson die ze kende, de kloof wordt steeds groter met de Jackson die hij daadwerkelijk bleek te zijn.

Eva haar zoektocht naar de waarheid roept met iedere stap alleen maar meer vragen op en je voelt als lezer mee in haar wanhoop en vertwijfeling. Je kunt haast niet begrijpen hoe iemand je zo compleet met leugens kan inpakken en wat de reden is achter dit bedrog. Eva probeert zich wanhopig aan ieder twijgje vast te houden wat haar met Jackson verbindt, maar alles lijkt onder haar handen te verkruimelen en uit een hoop illusies te bestaan. Dit is hartverscheurend om te lezen en je wordt als lezer helemaal in die emotie meegetrokken. Lucy Clarke zet dit op een treffende manier neer.

Ondertussen worstelt Eva ook met haar relatie met Saul, de broer van Jackson. Hoewel hij in het begin niets met haar te maken wilde hebben, wordt uiteindelijk steeds meer duidelijk wat de reden hier achter is. Beetje bij beetje groeien ze naar elkaar toe en wordt hun band hechter, en blijkt Saul een enorme steun voor Eva te zijn in alles waar ze doorheen moet. Hun onderlinge relatie bloeit mooi op, maar wordt ook steeds weer op strak gespannen, en de vertwijfeling die dit blijft oproepen is pakkend weergegeven.

Naarmate het einde van het boek nadert, voel je dat er nog iets groots te gebeuren staat. Het verhaal is goed opgebouwd en werkt hier met een flinke spanningsboog naartoe. Als eindelijk de complete waarheid boven tafel gekomen is, is deze verbijsterend. Ademhalen is een verhaal over de lijn tussen leugens en waarheid, over spijt en hoop en de grens van een liefde die je oneindig waande.

Ademhalen kent zeker wel wat overeenkomsten met Clarke haar debuutroman Nachtzwemmen. Beide laten een verhaal vol vertwijfeling zien, over gecompliceerde relaties en zoektochten om de waarheid te achterhalen. Ze spelen zich af in verre oorden die Lucy Clarke treffend en geloofwaardig weet te omschrijven: je merkt als lezer dat ze weet waar ze het over heeft en zelf veel van de wereld gezien heeft. Als Lucy Clarke in haar toekomstige verhalen deze lijn voorzet, kunnen we haast alleen maar goede verhalen van haar hand blijven verwachten. Ik kijk nu al uit naar haar volgende boek.