donderdag 4 september 2014

Recensie: Katherine Applegate - Ik ben een gorilla

Over het boek:
Auteur: Katherine Applegate
Titel: Ik ben een gorilla
ISBN: 978 94 014 1868 3
Uitgever: Lannoo, 2014
Kopen op bol.com

Waardering: ★★★ 

Ivan is een gorilla. Hij woont in een winkelcentrum en wordt de hele dag aangestaard door het glas van zijn kooi heen. Zijn dagen vult hij met tekeningen maken. 
Maar door de komst van Ruby, een babyolifant, verandert alles. Haar verhalen over het oerwoud doen Ivan terugverlangen naar de tijd vóór hij in een kooi belandde. Ivan heeft de geur van vrijheid geroken. Hij bedenkt een plan.

Recensie:
Ik ben een gorilla is het verhaal over 'De Enige Echte Ivan', een gorilla. Het verhaal wordt vertelt vanuit Ivan zijn perspectief. Je leeft mee in zijn leven, opgesloten in een kooi, al zevenentwintig jaren lang.

Ivan is een machtige zilverrug. Tenminste, dat zou hij zijn als hij in het wild was, tussen zijn soortgenoten. Hier in zijn kooi - zijn domein - is hij 'gewoon Ivan'. Gevangen tussen twee werelden.
 
"Maar vaak vergeet ik wat ik eigenlijk ben. Ben ik een mens? Ben ik een gorilla? Mensen hebben zo veel woorden, meer dan ze eigenlijk nodig hebben. Toch hebben ze geen naam voor wat ik ben."

Maar met de komst van een babyolifant - Ruby - verandert er wat voor Ivan. Hij heeft iemand om te beschermen, iemand die hij moet redden. En zo zet hij een reeks gebeurtenissen in gang waarvan hij hoopt dat ze hun weg naar de vrijheid betekenen, hoe beangstigend dit vooruitzicht misschien ook wel is.

Ik ben een gorilla wordt hier en daar ondersteund met treffende en mooie illustraties. Het is eigenlijk een jeugdboek, maar prima geschikt voor jong en oud. Het is een mooi en teder verhaal. Het is ook een simpel verhaal met een simpele vertelstijl. Precies zoals past bij een boek vertelt vanuit het perspectief van een gorilla. Geen omslachtige zinnen, geen diepgravende gedachten. Het vertelt niet meer dan noodzakelijk, maar tussen de regels door lees je en voel je desondanks een hele hoop. Humor, melancholie, wanhoop en liefde.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ook voor boeken ga je naar bol.com

Share

LinkWhitin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...