Recensie: Rebecca Makkai - De lener

Recensie oorspronkelijk geschreven voor en gepubliceerd op Banger Sisters (18-04-2012).

Auteur: Rebecca Makkai
Titel: De lener
ISBN: 978 90 229 5996 1
© 2012, Orlando Uitgevers

Waardering: ★★★★★

Lucy Hull werkt als bibliothecaresse in een dorpje in Missouri. Per ongeluk kidnapt ze haar favoriete boekenwurm, de tienjarige Ian Drake. Hij haalt Lucy over om hem in haar auto mee te nemen op avontuur, de wijde wereld in, ver weg van zijn overbeschermende, streng gelovige moeder die hem heeft ingeschreven voor een anti-homocursus. Onderweg probeert Lucy vrede te sluiten met haar vader die jaren geleden zijn Russische vaderland is ontvlucht, en ze vraagt zich af waarom ze blijkbaar zo popelde om aan haar eigen bestaan te ontsnappen.

Lucy Hull leeft in de overtuiging dat boeken iemands leven kunnen veranderen. In haar hoedanigheid als bibliothecaresse op de kinderafdeling is zij dan ook in staat om haar jonge lezers met haar boeksuggesties te beïnvloeden. Haar favoriete bibliotheekbezoeker is Ian Drake, maar zijn moeder legt hem een strenge beperking op en wil dat hij gelovige boeken gaat lezen. Daarnaast vermoeden zijn ouders al met zijn tienjarige leeftijd dat hij homo is, en doen er alles aan om dit preventief te verhelpen.

Als Ian op een dag van huis wegloopt en Lucy hem in de bibliotheek aantreft, waar hij de nacht heeft doorgebracht, wil ze hem naar huis brengen. Wat ze dan echter nog niet weet is dat die autorit zal veranderen in een Road Trip door de Verenigde Staten. Maar tijdens deze reis zal ze ook met haar eigen verleden geconfronteerd worden, haar Russische afstamming in lijn van voortvluchtigen. En hoe zo ook probeert om Ian zijn thuis uit hem te halen, begint ze zich steeds meer af te vragen of zoiets wel mogelijk is?

Rebecca Makkai schrijft met ‘De lener’ een krachtig maar bovenal betoverende roman. Ze neemt je mee op reis door de Verenigde Staten en zuigt je vanaf het begin op in het verhaal. Het is een roman vol verassingen, en tot op het eind blijf je jezelf afvragen hoe deze roman zal aflopen. Het is een onderlegd verhaal en neemt je mee door de verhalen van een aantal van de grootste kinderboekenschrijvers. Een inspirerend verhaal vol charme.