maandag 29 december 2014

Movie Monday December: Recensie - Sonny Boy

Begin deze maand kwam de eerste stemronde van de vernieuwde Movie Monday online. Hierbij werd 'Sonny Boy'  gekozen tot verfilmd boek van de maand december. Twee weken geleden kwam er hiervoor al een blog online over de film. Vandaag lees je mijn recensie van het boek.

Auteur: Annejet van der Zijl
Titel: Sonny Boy
ISBN: 978 90 214 4170 2
Uitgever: Querido

Waardering: ★★☆☆☆

Herfst 1928: een jonge Surinaamse student trekt in Den Haag als kostganger in bij een gescheiden Hollandse vrouw met vier kinderen. Als ze een half jaar later zwanger van hem blijkt, is het schandaal niet te overzien. Maar ondanks armoede en discriminatie slaagt het stel er in de jaren die volgen in een gelukkig en ook voorspoedig bestaan op te bouwen met hun zoontje Waldy, alias Sonny Boy. Dan breekt de Tweede Wereldoorlog uit, en besluiten ze joden in huis te nemen - met alle consequenties van dien.

Sonny Boy vertelt het verhaal van een gescheiden vrouw - Rika - met vier kinderen die het moet zien te rooien in de jaren twintig van deze eeuw. Om de touwtjes aan elkaar te kunnen knopen, neemt ze een kostganger in huis, een jonge Surinaamse student genaamd Waldemar. In hem vind ze terug waarin haar man tekort schoot en al gauw blijkt ze zwanger van hem. Een groot schandaal, maar Rika en Waldemar laten zich niet snel uit het veld slaan, ondanks de tegenslagen die erop volgen. En dat zullen er nog veel zijn, met de tweede wereldoorlog op komst.

Eerlijk gezegd was dit boek totaal niet wat ik er van verwacht had. Het was vooral een historisch document waarin verschillende belangrijke punten uit de geschiedenis de revue passeerde, zoals de slavenhandel in Suriname maar bovenal de Eerste Wereldoorlog. Waar ik vooral een roman verwachtte, vond ik dit meer een historisch document. Het verhaal was hierdoor soms erg taai en veelal afstandelijk. Ik kon er maar niet echt goed inkomen, en dat vond ik erg jammer.

Het verhaal an sich is namelijk wel een mooi verhaal, dus dat het zo lastig weg leest had ik niet gedacht. Het is een mooi liefdesverhaal over een liefde die bij voorbaat eigenlijk gedoemd lijkt, maar die ondanks alles toch stand houdt. De context waarin het verhaal speelt is bitter, een rauwe realiteit die velen toen hebben moeten ondergaan. Hoe vaak ik ook verhalen over de Tweede Wereldoorlog leest, het bezorgt me altijd de nodige kippenvel.

Zonde dus dat het zo lastig weg leest. Of misschien kwam het doordat ik me hier niet op ingesteld had. 'Sonny Boy' is een verhaal over moed, liefde en veerkracht in de bittere tijden rondom de Tweede Wereldoorlog.