Recensie: Emylia Hall - Het boek van de zomers

Recensie oorspronkelijk geschreven voor en gepubliceerd op Banger Sisters (02-05-2013).

Auteur: Emylia Hall
Titel: Het boek van de zomers
ISBN: 978 90 229 6191 9
© 2013, Orlando Uitgevers

Wanneer Beth uit het buitenland bericht krijgt dat haar moeder, die ze vele jaren niet heeft gezien, is gestorven, beseft ze dat ze haar verleden niet langer kan ontlopen. Ze krijgt per post een album toegestuurd met foto’s van de zeven zomers die ze op het platteland van Hongarije heeft doorgebracht. Een periode waarin ze moest balanceren tussen haar gescheiden ouders en twee verschillende landen. Een tijd die ruw eindigde in het jaar dat Beth zestien werd. Het boek van de zomers gaat over de leugens die we vertellen, de waarheid die we achterhouden, en in de allereerste plaats over de manieren die we bedenken om van elkaar te blijven houden.

Beth probeert al jarenlang het verleden te vergeten. Na haar zestiende verjaardag heeft ze veel herinneringen gewist, en met haar vader afgesproken dat over bepaalde zaken nooit meer met ook maar een woord gerept zou worden. Maar als ze een pakketje ontvangt, wordt deze blokkade plots doorbroken en dringen alle verdrongen herinneringen zich als in een grote maalstroom aan haar op, en is er geen ontkomen meer aan. Een album vol met foto’s neemt haar mee naar de jaren die ze bij haar moeder doorbracht in Hongarije, de zeven fantastische zomers die ze daar beleefde, en hoe alles op haar zestiende in een klap werd vernietigd.

‘Het boek van de zomers’ is een boek waar ik wel even in moest komen, maar zodra het verhaal eenmaal op gang kwam voltrekt het zich in sneltreinvaart. Het is erg goed opgebouwd en samen met Beth wordt je jaar voor jaar aan de hand van het album opgenomen in vroegere, zomerse herinneringen aan Marika, de moeder van Beth. Van het begin af aan weet je dat er iets gaat gebeuren in de zomer dat Beth zestien is, iets wat alles zal veranderen. Maar je weet niet wat het is, en je kunt je er als lezer ook geen voorstelling bij maken. Het blijft spannend tot dat het moment daar is, en dan is het ook voor de lezer een schok om de ontdekkingen te doen die Beth in die zomer gedaan heeft.

Het verhaal is erg beeldend en meeslepend geschreven en je waant je echt in de Hongaarse zomers. Emylia Hall zet erg sympathieke karakters neer en schetst een waarheidsgetrouw verhaal, je gelooft er als lezer helemaal in en je laat je op de golven van haar zinnen meevoeren door het verhaal, door het verleden. Een sfeervol maar bitterzoet verhaal over de liefde die we kennen, en de geheimen die we bewaren om deze liefde in stand te kunnen houden. Een prachtig debuutroman die ons alleen maar reikhalzend kan doen uitkijken naar Emylia Hall haar volgende roman.