Recensie: Sam Pivnik - Overlever

Recensie oorspronkelijk geschreven voor en gepubliceerd op Banger Sisters (15-12-2012).

Auteur: Sam Pivnik
Titel: Overlever
ISBN: 978 90 295 8620 7
© 2012, Uitgeverij De Arbeiderspers

Dit is het waargebeurde verhaal van Sam Pivnik, een Poolse jood die tijdens de Tweede Wereldoorlog ontelbare malen aan de dood ontsnapte. In 1939, op Sams dertiende verjaardag, veranderde zijn leven voorgoed toen de nazi’s Polen binnenvielen. Hij overleefde de getto’s in zijn geboortestad Bedzin, het concentratiekamp Auschwitz, waar hij moest werken voor de ‘Engel des Doods’, dokter Mengele, en de kolenmijn van het Auschwitz-subkamp ‘Fürstengrube’. Vervolgens, toen het Derde Rijk begon in te storten, overleefde hij de dodenmars naar het westen en het gevangenenschip Cap Arcona, dat door geallieerde bommenwerpers tot zinken werd gebracht. Geluk, fysieke kracht en een vastbesloten wil tot leven zorgden ervoor dat hij ons dit verhaal nu kan vertellen.

Als Sam Pivnik dertien is, verandert zijn leven voorgoed. Duitsland is Polen binnengevallen en de jacht op Joden is begonnen. Vrienden, buren en kennissen met wie je voorheen nog door een deur kon, kijken je nu niet meer aan of bespotten je openlijk. Het is de ingang van een verschrikkelijk tijdperk. Een tijdperk, waarin Sam Pivnik moet vechten voor zijn leven en alles verliest wat hij liefheeft. Als eerst worden de Joodse mensen uit hun huis gezet en moeten ze een onderkomen zoeken in de getto’s van Bedzin. Uiteindelijk moeten ook daar alle Joden weg, en wordt hij samen met zijn familie afgevoerd naar Auschwitz. Vanaf het moment dat ze daar aankomen, staat Sam er als zestienjarige jongen helemaal alleen voor. Hij moet toekijken hoe de rest van zijn familie wordt afgevoerd naar de gaskamers. In Auschwitz is het elke dag vechten voor je leven, en als de kans zich voordoet om naar een ander werkkamp gestuurd te worden grijpt Sam Pivnik deze met beide handen aan. Zelfs als het Derde Rijk al op instorten staat, geeft de SS het zomaar nog niet op en beginnen ze aan een dodenmars. Tot op het moment dat Sam Pivnik zijn vrijheid heeft bereikt, blijft het een bittere strijd. Maar ook als vrij man kan hij nooit meer loskomen van de verschrikkingen die hij in die jaren heeft moeten ondergaan.

Het boek is een erg indrukwekkend verhaal. Zelfs fictieve boeken over de vervolging van Joden in de Tweede Wereldoorlog zijn boeken die al veel indruk maken. Dit komt des te harder aan als het een waargebeurd verhaal is, het verhaal van iemand die zelf de ellende aan de levende lijve heeft ondervonden. Een Overlever. Sam Pivnik moest de dagelijkse strijd om leven en dood leveren, een bittere strijd. Een indrukwekkend verhaal van een jongen die op zijn zestiende al helemaal alleen op de wereld was en zijn dagen moest doorbrengen in een hel op aarde. Een verhaal onderbouwd met veel feiten over de gang van zaken in het Derde Rijk en de gebeurtenissen die Sam Pivnik te verduren kreeg. Een verhaal dat je ongetwijfeld zal raken. Het vertelt over een onbeschrijflijk verlies van een man die nooit los zal komen van vele herinneringen. Mooie herinneringen die voor altijd verloren zijn gegaan, maar ook nare herinneringen waarvan hij zou willen dat ze nooit meer terug zouden komen. Een herinnering aan de onmenselijkheid van mensen, en al die vele onschuldigen die hiervoor het leven moesten laten.