Recensie: Hannah Richell - De zwijgende zee

Recensie oorspronkelijk geschreven voor en gepubliceerd op Banger Sisters (19-08-2013).

Auteur: Hannah Richell
Titel: De zwijgende zee
ISBN: 978 90 443 3792 1
© 2013, The House of Books

Waardering: ★★★★★

Dora en Dan wonen in Londen en verwachten hun eerste kind. Maar Dora voelt zich niet gelukkig. Elf jaar geleden heeft zij haar familie in het ongeluk gestort. Toen verdween haar kleine blonde broertje Alfie zomaar van het strand. Dora’s schuldgevoel is nog altijd fel aanwezig. Tot ze beseft dat ze zich niet langer kan blijven verschuilen voor haar verleden en terug moet naar het huis van haar jeugd, hoog op de kliffen van Dorset, waar de zee in de diepte tegen de rotsen beukt.

Dora woont samen met Dan in het bruisende Londen, ze heeft een goede baan en ze verwachten hun eerste kind. Ondanks dat alles voorspoedig lijkt te gaan, is Dora niet gelukkig. Ze draagt wonden uit haar verleden mee die maar niet kunnen helen. Toen haar broertje Alfie van het strand verdween, begon haar familie langzaam uit elkaar te vallen. Dora haar schuldgevoel is hierover is nog altijd in alle hevigheid aanwezig, en het wordt tijd voor haar om een reis naar haar verleden te ondernemen en te proberen om de sluimerende wonden voor eens en voor altijd te helen.

Hannah Richell is een talentvolle schrijfster. In dit verhaal weeft ze heden en verleden op een prachtige manier door elkaar, en wordt er zodoende op een goede manier naar een climax toegewerkt. De personages beschrijft ze heel levendig, waardoor je echt de kans krijgt om in het verhaal opgezogen te worden. Je ziet het verhaal vanuit meerdere kanten, en merkt hoe een ieder op zijn eigen manier met hun verdriet omgaat, en ze allemaal zichzelf de schuld geven van wat er is gebeurd. En familie die is vergeten hoe ze met elkaar moeten communiceren, maar dit weer zullen moeten leren om met het verleden in reine te komen. ‘Ze zwijgende zee’ is een eerste klas hartverscheurend verhaal over schuld, geheimen en vergeven.