Recensie: Jojo Moyes - Voor jou

Auteur: Jojo Moyes
Titel: Voor jou
ISBN: 978 90 325 1485 3
Uitgever: De Fontein, 2014

Waardering: ★★★

Louisa's wereld is klein. Ze werkt in een café om de hoek en woont nog bij haar ouders, en hoewel ze ergens wel weet dat haar vriend Patrick niet te liefde van haar leven is, passen ze goed genoeg bij elkaar. Lekker overzichtelijk. Wills wereld is ook klein. Vroeger had hij alles wat hij zich kon wensen - een goede baan, avontuurlijke vakanties, een mooie vriendin - maar door een ongeluk zit hij in een rolstoel, verlamd vanaf zijn nek. Door de chronische pijn en zijn wanhoop ziet hij maar één uitweg.
Wanneer Louise haar baan kwijtraakt, gaat ze aan de slag als Wills verzorger, en het duurt niet lang voor de tegenpolen botsen. Als ze ontdekt wat Will voor ogen heeft, besluit Louisa alles op alles te zetten om hem van gedachten te doen veranderen. Maar hoe overtuig je iemand dat er nog zo veel avonturen te beleven zijn, als je zelf de wereld niet durft te ontdekken?

Louisa is meer dan tevreden met haar overzichtelijke en voorspelbare leventje. Ze heeft het naar haar zin in de lunchroom waar ze werkt, en heeft geen grote ambities voor de toekomst. Ze weet wat ze van haar dagen kan verwachten. Maar als de lunchroom plots gesloten wordt, moet Louisa - ook wel Lou - noodgedwongen haar horizon verbreden op zoek naar iets nieuws. Ze woont nog thuis, en haar ouders zitten ook in een benarde financiële situatie. Onder lichte druk van haar familie neemt ze een baantje aan waarvan ze eigenlijk al vanaf het begin weet dat het niets voor haar is: ze wordt verzorgster van een lichamelijk gehandicapte man - Will.

Lou en Will zijn duidelijk elkaars tegenpolen. Terwijl Lou helemaal tevreden is met haar kleine wereld en hier zelf voor kiest, kan Will noodgedwongen niets anders dan in een kleine wereld opgesloten zitten als gevolg van het ongeluk wat hem is overkomen. En dat terwijl hij voor het ongeluk een enorm bruisend leven leidde en de hele wereld gezien had. Het contrast tussen de twee kon haast niet groter zijn.

En zoals het twee waren tegenpolen betaamt, begin er dan ook een heerlijk verhaal van elkaar afstoten en aantrekken. Hoewel ze in het begin totaal niet samen door een deur kunnen, leren ze elkaar in eerste instantie toch tolereren en beetje bij beetje leren ze elkaar ook beter kennen. Hierdoor ontstaat er bij zowel Lou als Will de missie om elkaar te laten zien wat ze mislopen in het leven. Lou wil Will ervan overtuigen dat hij nog van alles kan ondernemen en dat het leven de moeite waard is, en Will wil Lou ervan overtuigen dat zij veel meer van haar leven kan maken en haar horizon moet verbreden.
Jojo Moyes heeft met Lou en Will twee veelzeggende en invoelbare personages neergezet die je door het verhaal heen slepen. Ze zet een heel intens verhaal vol emoties neer, emoties die recht van het papier springen en je op zijn diepst raken. Het verhaal van Lou en Will is zeker geen standaard liefdesverhaal, en zeker gezien het onderwerp zit er ook de nodige diepgang in het boek. Dit zet je als lezer dan ook zeker wel aan het denken. Wie zijn wij om de keuzes voor andere personen te mogen maken? Hoe kunnen wij voor een ander beslissen wat wel of niet de moeite waard is om voor te leven? Wat maakt het überhaubt dat je bepaald of een leven niet meer de moeite waard is? Kan iedereen daarin zo maar zijn eigen keuzes maken?

Dit zijn slechts enkele vragen die het verhaal bij je kunnen oproepen. Door dit dieperliggende thema in combinatie met de invoelende en meeslepende schrijfstijl wordt het verhaal zeker nooit saai en word je als lezer tot op het einde in zijn ban gehouden. Het verhaal is hartverscheurend en hartverwarmend. Een verhaal met een lach en een traan, over liefhebben en loslaten en de waarde van het leven. Een verhaal dat je na afloop zeker nog enkele dagen in zijn ban zal houden.

Voor jou was het eerste boek dat ik las van Jojo Moyes, en met dit verhaal heeft ze me zeker weten te raken. De toon is gezet, en ik zal nu dan ook zeker nog eens vaker een boek van haar ter hand willen nemen. Hopelijk weet ze me ook daarmee weer te verbluffen.

2 opmerkingen:

1. Wat een mooie recensie van het boek. Ik vond het ook een prachtig boek

BeantwoordenVerwijderen