Recensie: Mariette Middelbeek - Verhalen uit de ambulance

Auteur: Mariette Middelbeek
Titel: Verhalen uit de ambulance
ISBN: 978 94 6068 076 2
Uitgever: Marmer, 2009

Waardering: ★★★☆☆

24 uur per dag, 7 dagen per week zetten meer dan 4.000 ambulancemedewerkers zich met hart en ziel in om hulp te verlenen aan wie dat nodig heeft. Wat zij meemaken in hun beroep delen ze met u in deze verzameling verhalen uit de ambulance.
De nachtdienst in de stad is altijd roerig, zeker in het weekend. Als alcohol, drugs en ruzie bij elkaar komen, kan de sfeer explosief worden. Voor de tweede keer deze dienst zijn we op weg naar een schietpartij. Eerder vannacht vervoerden we een zwaargewonde jongeman naar het Havenziekenhuis.
Dit boek biedt u een kijkje achter de schermen bij het werk op de ambulance: bij ongevallen, bij mensen thuis, in het ziekenhuis en in de auto. Van schrijnend menselijk leed tot hartverwarmende patiënten. Van rustige B-ritten met diepe impact tot sensationele spoedeisende taferelen. Juist omdat zij vaak als een van de eersten ter plekke zijn, worden de ambulanceverpleegkundigen en -chauffeurs geconfronteerd met lief en leed, hoogoplopende emoties, paniek en soms bizarre situaties, maar vooral met mensen en hun verhalen.

Eigenlijk zegt de flaptekst alles al wat er over dit boek te zeggen valt. Mariette Middelbeek heeft met dit werk persoonlijke verhalen van ambulancemedewerkers gebundeld tot een boek, zo uit het leven gegrepen. Je krijgt als lezer iets meer inzicht in de wereld van deze medewerkers en de dagelijkse sores waarmee zij tijdens hun diensten te maken krijgen.

Als ik denk aan ambulanceverhalen, denk ik toch al snel aan rampscenario's. Ernstige ongevallen of ziektebeelden waar met spoed op gereageerd moet worden. Het leuke aan dit boekje is dat het ook mooie en positieve verhalen vanuit het beroep laat zien. Het biedt een gevarieerd beeld, met aan het ene uiterste het einde van het leven en aan het andere uiterste het mooie begin van een nieuw leven.

Wat ik jammer vind aan deze bundel is dat de verhalen erg kort zijn en hierdoor erg oppervlakkig blijven. Tegelijkertijd ben je hierdoor in no-time door het boek heen en blijf ik eigenlijk nog een beetje zitten met een honger naar meer. Desondanks mooi dat dergelijke verhalen gebundeld worden voor het grotere publiek. Het biedt je meer inzicht in, en misschien zelfs meer begrip voor, de zaken waarmee ambulancemedewerkers dagelijks geconfronteerd worden. Het lief en leed dat zij meemaken, samengevoegd in één bundel menselijke verhalen met een breed scala aan emoties.