Recensie: Corine Koole - Pascale

Recensie oorspronkelijk geschreven voor en gepubliceerd op Chicklit.nl (08-04-2012).

Auteur: Corine Koole
Titel: Pascale
ISBN: 9789044619881
© 2012, Uitgeverij Prometheus

Waardering: ★★★☆☆

Corine Koole, auteur en interviewer, kwam door haar werk toevallig in contact met de knappe Amsterdamse jonge vrouw Pascale, die zich achter het raam verhuurt om mannen seksueel te bevredigen. De belezen en piano spelende vrouw uit Zuid intrigeerde Koole; niet alleen door de toegewijde en professionele manier waarop Pascale met haar vak omgaat en daarover kan vertellen, maar ook door de ontroerende wijze waarop ze probeert grip te krijgen op haar eigen leven.

Pascale is het verslag van de intense relatie die ontstond tussen de interviewer en de hoer. Meeslepend, soms chirurgisch, ontrafelt Corine Koole met gesprekken, hun mailwisseling en intieme observaties de verborgen drijfveren van de vrouw die zo zelfbewust koos voor het oudste beroep ter wereld in een Amsterdamse steeg. Haar trots, haar gekrenktheid, haar geluk, haar pijn. Maar ook haar technieken, haar verdiensten en klantenbinding. Pascale breekt met alle clichés en vooroordelen op dit gebied. Het is een messcherp en onthullend document, een blik in de ziel van een bijzondere vrouw, geschreven met een even subtiele als liefhebbende pen.

Corine Koole schets in dit verhaal een beeld van Pascale, een Amsterdamse prostituee. Het schets een gedetailleerd beeld van het alledaagse leven van Pascale, en met de kleinste en intiemste details laat het zien dat ook een prostituee in wezen een vrouw is zoals jij en ik. Waarom kiest iemand er voor om prostituee te worden, hoe ziet zo’n leven eruit? Dit boek laat het je zien.

Het verhaal van de schrijfster, haar bevindingen en observaties, in combinatie met fragmenten uit persoonlijke emails van Pascale, maken het geheel tot een heel intiem, openhartig en bovenal persoonlijk document. Koole schrijft haar boek hartstochtelijk, en geeft ons met haar boek een kijkje in het leven van de vrouw achter de prostituee.