Recensie: Jodi Picoult - De kleine getuige

Recensie oorspronkelijk geschreven voor en gepubliceerd op Banger Sisters (25-08-2012).

Auteur: Jodi Picoult
Titel: De kleine getuige
ISBN: 978 90 443 3545 4
© 2007, The House of Books

Hulpofficier van justitie Nina Frost vervolgt het soort misdaden dat families verscheurt. Het rechtssysteem is niet altijd het foutloze kompas dat het behoort te zijn. Ze leert dat medeleven tonen en keihard strijden voor rechtvaardigheid de enige manier is om dit mijnenveld over te steken. Maar als Nina ontdekt dat haar vijfjarige zoontje Nathaniel seksueel is misbruikt, is ze niet meer in staat om afstand te nemen. In één klap worden Nina’s absolute waarheden weggevaagd, en bedenkt ze een plan – ongeacht de consequenties.

Nina Frost krijgt in haar dagelijkse leven te maken met de meest verschrikkelijke zaken. Zaken waarin kinderen tot slachtoffer zijn geworden. Zaken waarbij het rechtssysteem vaak tekort schiet om deze kinderen te kunnen helpen. Ze heeft altijd gedacht dat als zij al die verschrikking kon aanzien, als ze er niet voor uit de weg zou gaan, deze dingen haar niet zouden overkomen. Maar dan slaat de harde werkelijkheid toe als haar vijfjarig zoontje blijkt te zijn misbruikt. Als de verdachte wordt aangewezen besluit Nina datgene te doen wat had enige juiste is, het enige wat haar zoontje echt kan helpen.

Met deze roman zet Jodi Picoult wederom een goed onderbouwd en gedegen verhaal neer. Ze weet haar verhalen altijd met veel kunde en kennis te ondersteunen, en ondanks de vele feiten er een zeer leesbaar en meeslepend verhaal van te maken. Haar personages trekken je met haast magnetische kracht aan en komen voor je ogen tot leven. Dit verhaal laat de dunne scheidslijn zien tussen goed en kwaad. Hoe kan iets wat niet goed is, toch goed voelen? Is er voor een moeder soms maar één mogelijke rechtvaardiging uit liefde voor haar kinderen? En wat zullen de consequenties van deze daden zijn? Een spannende roman die je op het puntje van je stoel houdt.