Recensie: Lisa Ballantyne - De schuldige

Recensie oorspronkelijk geschreven voor en gepubliceerd op Banger Sisters (05-2013).

Auteur: Lisa Ballantyne
Titel: De schuldige
ISBN: 978 90 229 6221 3
© 2013, Orlando Uitgevers

Daniel Hunter, advocaat in Londen, heeft zich jarenlang emotioneel afgesloten van zijn cliënten. Dan wordt hij voorgesteld aan Sebastian, een elfjarige jongen die ervan wordt beschuldigd een andere jongen te hebben vermoord. Sebastian doet hem aan zichzelf denken toen hij jong was, aan de boze, gewelddadige jongen die opgroeide in tehuizen en pleeggezinnen – en aan Minnie, de vrouw die hem adopteerde. Haar liefde redde hem destijds, tot hij zich ook door haar zo verraden voelde dat hij alle banden met haar verbrak. Maar wat heeft Minnie misdaan dat Daniel haar vijftien jaar genegeerd heeft? En zal Daniels obsessie met Sebastian ervoor zorgen dat hij alles kwijtraakt waar hij zo hard voor heeft gewerkt? De schuldige is een uiterst fascinerende, spannende en aangrijpende roman over hoezeer we allemaal gevormd worden door ons verleden.

Daniel Hunter is in zijn jeugd van het ene pleeggezin naar het andere pleeggezin geplaatst. Hij groeide op als een wilde en onhandelbare jongen, totdat hij bij Minnie terecht kwam. Haar liefde bracht hem op het rechte pad, en zorgde ervoor dat hij het zelfs kon schoppen tot advocaat. Echter, inmiddels alweer vijftien jaar geleden, heeft hij alsnog alle banden met haar verbroken en het verleden genegeerd, omdat ze iets had gedaan wat onvergeeflijk voor hem was.

In zijn werk als advocaat krijgt hij te maken met Sebastian, een jongetje van elf dat wordt beschuldigd van moord. Tegelijkertijd gebeurt er iets in Daniel zijn leven dat alle herinneringen uit het verleden bij hem oprakelt. Veel van zichzelf ziet hij terug in de elfjarige Sebastian, en hij wil alles op alles zetten om de jongen te helpen. Waartoe zal dit leiden?

De flaptekst spreekt al over een ‘fascinerende, spannende en aangrijpende roman’, en dat kan ik alleen maar beamen. Lisa Ballantyne heeft met ‘De schuldige’ en erg goed verhaal weten neer te zetten. Vooral de opbouw van het verhaal is weldoordacht en komt zeker ten goede aan het geheel. Hoofdstukken over het proces rondom Sebastian worden afgewisseld met hoofdstukken rondom de jongere versie van Daniel. Je merkt hoe hun levens op bepaalde vlakken parallel lopen, en hoe dit in het verhaal vloeiend in elkaar overloopt. Het is een echte pageturner, en tot op het laatste moment blijf je jezelf afvragen of Sebastian nu wel of niet schuldig is. Lisa Ballantyne zet zichzelf met dit debuut in een klap op de kaart.