Recensie: Margaret Leroy - Een liefde in oorlogstijd

Recensie oorspronkelijk geschreven voor en gepubliceerd op Banger Sisters (01-02-2013).

Auteur: Margaret Leroy
Titel: Een liefde in oorlogstijd
ISBN: 9789044336931
© 2012, The House of Books

Waardering: ★★★★☆

Juni 1940, Guernsey. Vivienne de la Mara probeert het dagelijks leven zo normaal mogelijk te houden voor haar twee jonge dochters, hoewel ze weet dat er elk moment bommen kunnen vallen. Haar man vecht aan het front. Zal hij ooit nog thuis komen? Wanneer de Duitsers het eiland bezetten, moet Vivienne kiezen tussen collaboratie of verzet. Hoe kun je je vijand haten als hij de liefde van je leven wordt? Bij Gunther, een Duitse officier, voelt Vivienne zich op en top vrouw. Hem zal ze nooit kunnen verraden.

Gedurende de Tweede Wereldoorlog probeert Vivienne, terwijl haar man vecht aan het front, zo goed en zo kwaad als het kan haar twee dochters op te voeden. Het zijn zware tijden, maar ze proberen er samen het beste van te maken. Het eiland waarop ze wonen, Guernsey, wordt bezet door de Duiters, en enkele van hen nemen het huis naast dat van Vivienne in beslag. Hoewel ze in eerste instantie probeert deze mannen op een afstand te houden, neemt een van hen uiteindelijk een belangrijke plaats in haar leven in. Maar met de oorlog in volle gang, wordt het ook steeds duidelijker welke wreedheden het Duitse leger uithaalt met de gevangenen om hen heen. En wat moet Vivienne doen als ze de mogelijkheid krijgt om een van deze gevangenen te helpen. Een groot moreel dilemma, welke keuzes kan Vivienne maken?

‘Een liefde in oorlogstijd’ is een boek dat je niet onberoerd zal raken. Het boek is geschreven in de ik-vorm, en het was hierdoor in het begin ietwat lastig om me met Vivienne te identificeren. Maar Vivienne groeit in de loop van het verhaal, en als lezer groei je ongemerkt steeds meer met haar mee. Margaret Leroy heeft een erg kleurrijke en beeldende schrijfstijl, en zuigt je steeds meer op in het verhaal. De dilemma’s en keuzes waarvoor Vivienne gesteld wordt zijn duidelijk voelbaar, pijnlijke keuzes waar niemand ooit voor gesteld wil worden. Je leeft met haar mee, zonder oordelen, en leert dat keuzes niet altijd zo gemakkelijk zijn als je zou denken. Een sfeervol geschreven roman, over liefde, loyaliteit en grote dilemma’s.