Recensie: Suzanne Joinson - De vrouw die naar Kashgar fietste

Recensie oorspronkelijk geschreven voor en gepubliceerd op Banger Sisters (14-09-2012).

Auteur: Suzanne Joinson
Titel: De vrouw die naar Kashgar fietste
ISBN: 9789044335279
© 2012, The House of Books

Waardering: ★★★☆☆

In 1923 reizen de Engelse zussen Lizzie en Eva naar de Chinese stad Kashgar om te helpen bij het opzetten van een zendingspost. Lizzie voelt een vlammende roeping. Eva’s motivatie is minder verheven, zij wil haar saaie leven achter zich laten en een boek schrijven over haar grote reis. Onderweg helpen de vrouwen een meisje bij een bevalling, en worden van toverij en moord beschuldigd en gevangengenomen. Uiteindelijk weet Eva met de baby te ontsnappen. Het wordt een barre tocht naar de vrijheid dwars door de woestijn.

In het huidige Londen blijkt de eenzame, jonge Frieda de erfgename van een pas overleden vrouw van wie ze nog nooit heeft gehoord. Behalve een humeurige uil herberg het verlaten huis van de mysterieuze vrouw vele geheimen.

Eva en Lizzie, twee zussen, reizen in 1923 samen met Millicent, vertegenwoordiger van een missieorde, af naar Kashgar om daar hun geloof in God te verspreiden. Voor Millicent is dit een duidelijke roeping, voor Eva meer een aangename ontsnapping aan haar huidige leven en de kans om een boek te schrijven over haar reis. Een reis die niet zonder slag of stoot zal zijn, aangezien nog weinig Europese vrouwen in dat gebied geweest zijn. De bevolking ontvangt hen niet bepaalde met open armen en al snel worden ze van toverij en moord beschuldigd. Terwijl ze de uitkomst van het proces uitzitten, loopt de situatie steeds verder uit de hand en moet Eva uiteindelijk samen met de onder haar hoede genomen baby ontsnappen dwars door de onherbergzame woestijn.

Dwars door deze verhaallijn loopt het verhaal van Frieda in het hedendaagse Londen. Ze blijkt de erfgenaam te zijn van een vrouw van wie ze nog nooit heeft gehoord. Samen met Tayeb, een man die opeens in haar leven opdook, gaat ze op zoek naar haar relatie met deze vrouw. Hiervoor zal ze haar eigen geschiedenis weer moeten oprakelen en weer contact moeten zoeken met haar moeder; banden die al lang geleden verbroken waren.

Suzanne Joinson zet op een aangename manier twee verhaallijnen langs elkaar uit. In het begin is het nog volstrekt gissen wat deze twee volstrekt verschillende verhalen met elkaar te maken hebben. In de loop van het verhaal wordt het beetje bij beetje steeds duidelijker. Niets wordt te vroeg prijsgegeven en Joinson verstaat de kunst van het schrijven. Je waant je als lezer duidelijk aanwezig in het beeld dat zij schetst van het verre Kasghar uit de jaren twintig. Joinson zet met Frieda en Eva twee sympathieke hoofdpersonages neer die je graag wilt blijven volgen. Een prima debuutroman over botsende culturen, geloof en tradities.