Recensie: Noelle Hancock - Vrouw zoekt berg om tegen op te zien

Recensie oorspronkelijke geschreven voor en geplaatst op Banger Sisters (17-10-2011).

Auteur: Noelle Hancock
Titel: Vrouw zoekt berg om tegen op te zien
ISBN: 978 94 005 0007 5
© 2011, A.W. Bruna Uitgevers

Waardering: ★★★★☆

Maak kennis met de ongelooflijk grappige en charmante Noelle Hancock, die haar goedbetaalde baan als gossipblogger onverwacht kwijtraakt. Op zoek naar een nieuwe uitdaging komt ze per toeval de volgende quote tegen: ‘Doe elke dag een ding waar je bang voor bent’ – Eleanor Roosevelt. Deze quote doet Noelle beseffen dat ze van een ambitieuze en enthousiaste vrouw is veranderd in een timide, twijfelend persoon. Ze besluit Eleanors advies op te volgen door een jaar lang elke dag iets te doen waar ze bang voor is. Duiken met haaien, karaoke, haar exen opzoeken, acupunctuur, de Kilimanjaro beklimmen: haar hilarische en soms ontroerende avonturen leren haar wie ze is en waartoe ze allemaal in staat blijkt te zijn.

Als Noelle haar baan kwijtraakt en op zoek gaat naar iets nieuws, wordt ze geconfronteerd met de persoon die ze is geworden. Als ze een citaat van Eleanor Roosevelt tegen komt, heeft ze pas echt door hoe ze is veranderd van een redelijk onverschrokken meisje in een teruggetrokken vrouw. Ze besluit dan ook dat ze eerst daar iets mee moet doen, voordat ze zich weer op een baan voor de toekomst kan richten. Op haar 29e verjaardag start ze haar project, het ‘Angstjaar’, waarin ze elke dag iets gaat doen waar ze bang voor is. Zowel kleine als grote angsten gaat Noelle niet uit de weg, ze stort zich vol overgave op haar nieuwe avontuur.

Een sterke leidraad door het gehele verhaal is het levensverhaal van Eleanor Roosevelt. Je merkt in het verhaal echt hoe deze vrouw een inspiratiebron vormde voor het Angstjaar van Noelle; deze inspiratie weet ze op wonderlijke manier ook over te brengen op de lezer. Noelle neemt je in haar verhaal mee door vele angsten die ze heeft doorstaan en schrijft op een hele open manier over zichzelf, waarbij ze niets schuwt achter te laten. Hoewel het boek soms erg van de hak op de tak is, geeft het toch wel een duidelijk beeld van het leven van Noelle en de ontwikkeling die ze heeft doorgemaakt. Ze leert duidelijk inzien dat ze niet bang hoeft te zijn voor haar angsten, en dat je ook niet alle angsten kunt vermijden. Maar het is goed om te accepteren dat ze er zijn, en ze niet uit de weg te gaan. Achteraf blijkt het altijd mee te vallen. Een eerlijk en inspirerend verhaal voor jong en oud.