Recensie: Natasha Solomons - De roman in de viool

Recensie oorspronkelijk geschreven voor en gepubliceerd op Banger Sisters (28-11-2011).

Auteur: Natasha Solomons
Titel: De roman in de viool
ISBN: 978 90 229 5973 2
© 2011, Orlando Uitgevers

Wenen, eind jaren dertig: de nazi’s zijn hun jacht op de joden begonnen. Schrijver Julian Landau en zijn muzikale vrouw Anna weten Amerikaanse visa te bemachtigen voor zichzelf en hun oudste dochter. Hun negentienjarige dochter Elise kan als dienstmeisje gaan werken in een landhuis in Engeland. Julian geeft Elise zijn altviool mee, met daarin een kopie van zijn laatste roman. Iedereen hoopt dat het hele gezin binnen enkele maanden in Amerika herenigd zal zijn… De oorlog is echter ophanden, de wereld verandert en ook Elise moet veranderen. Op Tyneford leert ze dat ze meerdere kanten in zich heeft.. en dat je meer dan eens kunt liefhebben.

Als de oorlog ophanden is wordt de familie Landau opgebroken en vlucht de negentienjarige Elise in haar eentje naar Engeland. Hoorde ze eerst nog bij de gegoede stand in Wenen, waar ze hun eigen dienstmeisjes hadden, nu komt ze op een statig Engels landhuis van de familie Rivers zelf als dienstmeid te werken. Dit gaat met de nodige veranderingen gepaard. Ze wint echter al snel het hart van de jongeheer Kit, zoon van landheer Rivers.

Met deze liefde valt Elise tussen wal en schip, en heeft geen duidelijke plek waar ze thuishoort. Ze werkt nog steeds voor de familie Rivers, waardoor ze niet echt een van hen is. Maar door de relaties die ze wel met hen opbouwt, past ze ook niet meer thuis tussen het overige personeel. Als de oorlog definitief uitbreekt, en Kit met de marine op zee ten strijde trekt, gaan de daarop volgende gebeurtenissen onvermijdelijk gepaard met nog meer veranderingen. Tussen alle gebeurtenissen door is er één geheim dat Elise koestert: de roman in de altviool. Het laatste manuscript van haar vader, goed verstopt en verborgen. Een verhaal wat zelfs Elise niet kent. Ze is vastbesloten om het verhaal pas te achterhalen als ze met haar familie herenigd wordt. Zal het ooit zover komen?

Natasha Solomons is een beeldende schrijfster. Ze neemt je mee naar Tyneford en het betoverende plaatsje op het Engelse platteland krijgt je in zijn greep, samen met alle sympathieke personen die er een rol in spelen. Samen met Elise worstel je als lezer mee om het verleden een plekje te geven en de stilte van het verlies achter je te laten. Een ontroerend verhaal vol muziek, over verlangen, liefde en hoop. Solomons is een goede vertelster, en dit verhaal verdiend het om gelezen te worden.