Recensie: Carolyn Jess-Cooke - De jongen die demonen zag

Recensie oorspronkelijk geschreven voor en gepubliceerd op Banger Sisters (07-12-2012).

Auteur: Carolyn Jess-Cooke
Titel: De jongen die demonen zag
ISBN: 978 90 499 6056 3
© 2012, Orlando Uitgeverij

‘Ik heet Alex. Ik ben tien jaar. Ik hou van gebakken uien op toast en ik kan heel lang op de achterpoten van mijn stoel balanceren. En ik kan demonen zien. Mijn beste vriend is er een. Hij heet Ruen. Hij hout van Mozart, tafeltennis en brood-en-boterpudding. Mijn moeder is ziek. Ruen zegt dat hij haar kan helpen. Alleen wil hij dat ik iets heel ergs doe. Hij wil dat ik iemand vermoord.’ De jongen die demonen zag is een aangrijpende en hartverwarmende roman over een tienjarig Iers jongetje dat zegt dat hij demonen ziet, en over de vrouwelijke psychiater die vastbesloten is hem te redden.

Alex is een jongetje van tien jaar die opgroeit in Noord-Ierland. Hij groeit op in een achterstandssituatie, levend in de bijstand zonder vader en met een zieke moeder. Alex ziet demonen, en zijn beste vriend is er zelfs een. Zijn naam is Ruen, en hij verlangt vaak allerlei dingen van Alex. Deze dingen gaan echter van kwaad tot erger. Ook de situatie met zijn moeder verslechterd, en als ze weer een zelfmoordpoging doet moet ze voor langere tijd worden opgenomen. Inmiddels is Anya, een kinderpsychiater, betrokken bij de situatie rondom Alex. Ze is vastbesloten hem te helpen, maar merkt dat het lastig is om duidelijke grenzen tussen haar beroep en haar privé te trekken. De zaak rondom Alex komt haar erg nabij, het heeft erg veel weg van alles wat er gebeurd is met haar dochter. Kan ze de grenzen duidelijk houden en zorgen dat ze niet te persoonlijk wordt met Alex zijn verhaal? En kan Alex nog geholpen worden als alles helemaal mis lijkt te gaan?

‘De jongen die demonen zag’ is een intrigerende en meeslepende roman die balanceert op het randje tussen dat wat er daadwerkelijk is en dat wat er niet is, of in ieder geval niet waargenomen kan worden. Hoewel veel van de beelden en verhalen rondom Alex zijn demonen herleidt kunnen worden naar trauma’s die hij als klein kind heeft moeten doormaken, blijven er toch onherroepelijk vragen openstaan over hoe bepaalde dingen Alex konden overkomen, en hoe een kind van tien bepaalde dingen kon weten. Vragen die niet in het boek beantwoorden worden, en die je als lezer zelf na afloop bij jezelf kunt nagaan. Is er meer dan dat wij waarnemen?

Carolyn Jess-Cooke zet een tot in de puntjes uitgewerkt verhaal neer, die je niet zomaar meer loslaat. In hoeverre kan een kind zijn benadeelde situatie ontgroeien en grote obstakels overwinnen? Een prachtige roman over liefde en hoop, verlies en onmacht. Een boek wat ik niemand zou willen ontzeggen.