Recensie: Caroline van den Kommer - Hoezo Down?!

Recensie oorspronkelijk geschreven voor en gepubliceerd op Banger Sisters (28-12-2011).

Auteur: Caroline van den Kommer
Titel: Hoezo Down?!
ISBN: 978 90 491 0823 6
©2011, Uitgeverij Unieboek | Het Spectrum

Waardering: ★★★★☆

Hoe ziet het leven eruit als je downsyndroom hebt en tussen de 15 en 25 jaar bent? Is het werkelijk anders dan het leven van jongeren zonder downsyndroom? Tien jongeren vertellen in dit boek ov er hun leven. Over het gezin waarin ze opgroeien, over vriendschap en liefde, over school, over hun hobby’s en hun kijk op de toekomst. Ze vertellen hoe het is om ‘anders’ te zijn en laten zien hoe zij de wereld beleven. Ook de ouders, broers en zusjes van de jongeren komen aan het woord. Ze spreken vrijuit en op ontroerende wijze over hun ervaringen, moeilijke en prachtige momenten. De verhalen worden afgewisseld met paginagrote portretten en speciale themapagina’s met kunstwerken en met tips en opmerkingen van jongeren met Down uit heel Nederland. Hoezo Down?! is een prachtig boek om de wereld van jongeren met Down te leren kennen en begrijpen.

Het boek ‘Hoezo Down?!’ is onderdeel van een gelijknamig project, samen met de interactieve website hoezodown.nl. Een project waarbij de lezer een kijkje wordt geboden in het alledaagse leven van iemand met het syndroom van Down. Tien jongeren met Down komen in dit boek aan het woord, en ook hun ouders en broers/zussen vertellen hun verhaal. Hoe is het om te leven met het syndroom van Down? En hoe ga je hier als naaste familie mee om?

Hoezo Down is een boek vol openhartige verhalen en mooie portretten. Verhalen over alledaagse gebeurtenissen, vreugde en verdriet. De lezer krijgt een heldere kijk in de levenswereld van een puber met Down. Caroline van de Kommer zet met dit boek een puur verhaal neer, waarin de onbevangenheid en het recht-door-zee-zijn van iemand met Down mooi naar voren komt. Een levensecht verhaal, met grappige anekdotes en op een mooie manier verrijkt met kunstwerken en portretten.